Geluk bij ongelukken - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Kevin Vinken - WaarBenJij.nu Geluk bij ongelukken - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Kevin Vinken - WaarBenJij.nu

Geluk bij ongelukken

Door: Kevin

Blijf op de hoogte en volg Kevin

17 April 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo allemaal,

Het is alweer een week geleden dat ik gemaild heb dus het wordt weer tijd. Helaas mail ik niet vanuit Laos of Ban Lung na een geweldige jungletrektoch zoals ik gepland had, maar vanuit Phnom Penh.

Deze week heb ik voor het eerst deze reis een paar tegenslagen gehad. Mijn laatste avond in Phnom Penh heb ik al mijn foto’s gekopieerd en op drie cd’s gebrand. Het branen van cd’s wordt altijd door de eigenaar van de internet shop gedaan op zijn eigen pc. Wel zo makkelijk, je geeft je memorycard af en een half uur later staat alles op de schijfjes. Mijn kaart werd bij de cd’s in een lullig platic hoesje gestopt en dat werd mij niet verteld en ik vergat er naar te vragen. Toen ik na een half uur er achter kwam dat ik geen kaart had was ik die natuurlijk onderweg allang verloren. Dikke stress want dat was mijn enige kaart en de volgende morgen zou ik vertrekken naar een klein dorpje waar ze het woord memorycard niet eens kennen en geen kaart betekent geen nieuwe foto’s..... Na een een uurtje zoeken maar snel een motor gepakt en gezocht naar een fotowinkel om acht uur het s avonds. Uiteindelijk gevonden en een nieuwe kaart gekocht (goedkoper dan in Nederland). Bij terugkomst in het guesthousen komt er een meid naar me toe en vraagt of ik niet een memorycard kwijt ben. Ze had er een gevonden op de grond namelijk. En geheel in Kevin stijl had ik mijn kaart dus weer terug met alle foto’s erop. Wat me in Nederland dus lukt, lukt me hier ook: alles kwijtraken en uiteindelijk gewoon terugvinden of krijgen ;-) . Het eerste geluk bij een ongeluk van die week. De dag erna vertrokken naar Ban Lung, het meest stoffige stadje van Cambodja, ook wel de rode stad genoemd vanwege al dat stof. De foto’s spreken voor zich denk ik. De eerste avond met een van de receptionisten van het hotel naar een grote nieuwjaars kermis gegaan. Geweldig, allemaal gokspelletjes, eettentjes, draaimolens en botsauto’s. Op de muziek van Two Unlimited in de botsauto’s brengt je direct 10 jaar terug in de tijd. Een paar keer gokken op welk kamertje een cavia zal kiezen levert ook heel wat geschreeuw en plezier op. Helaas was het arme beestje een beetje bijziend wat het koos tot twee keer toe het kamertje naast degene waar ik mijn geld op had ingezet! Geen geluk, maar gelukkig ook geen ongeluk. De volgende ochtend probeerde ik een ranger te regelen die mij kon begeleiden in het Vieracy national park voor vier of vijf dagen. En wat blijkt vanwege het nieuwjaar is er niet één ranger te vinden! Zonder gids geen toegang. Dat was echt even zwaar balen, want het nieuwjaar duurt hier drie volle dagen en Ban Lung is echt een heel klein K(walitatief) U(iterst) T(eleurstellend) dorp als je er langer dan twee dagen moet blijven. Omdat ik niet wist wat ik zou doen: wachten tot na nieuwjaar, meteen doorreizen naar Laos of terug gaan naar Phnom Penh voor het nieuwjaar heb ik een rondrit door de omgeving gemaakt. Een prachtige waterval gezien en er ondergestaan, en gezwommen in een meer in de mond van een vulkaan met eromheen niks dan groen, erg mooi. Van het kratermeer heb ik alleen een filmpje dus daarop zullen jullie nog even moeten wachten tot ik terug ben. Uiteindelijk besloten om terug te gaan naar Phnom Penh om daar nieuwjaar te vieren. Aan het eind van de dag verzwik ik tot overmaat van ramp ook nog mijn enkel door een losliggende plank (niet heel ernstig maar toch). Op dat moment had ik het wel even helemaal gehad met Ban Lung en Cambodja moet ik eerlijk zeggen. Aan de andere kant was ik ook wel weer blij dat ik geen trektocht had kunnen boeken, want met die enkel had ik die geheid moeten afzeggen en dat was nog vervelender en duurder geweest (geluk bij een ongeluk???). Na goed koelen en de hele avond op bed liggen ben ik de volgende morgen terug gegaan naar Phnom Penh. In de bus in drie uur tijd ”De Weduwnaar”, het vervolg op Komt een vrouw bij de dokter, uitgelezen! Nogmaals bedankt daarvoor Inge. Het is niet zo goed als het eerste deel, maar nog steeds een aanrader. Ik heb het boek nog geen twee minuten weggelegd of opeens beginnen een aantal vrouwen te schreeuwen en begint de bus als een gek van links naar rechts te slingeren en belanden we uiteindelijk in een greppel, waar we bijna omkiepen aan mijn kant van de bus. Achteraf bleek dat een motorrijder opeens de weg overstak en dat de bus moest uitwijken. Behalve een koffer dat ik op mijn hoofd kreeg was er niks aan de hand, met niemand gelukkig, maar de schrik zat er wel goed in. Na een half uurtje de bus uit de greppel geduwd en weer rustig verder gereden. Geweldig land Cambodja: geen politie, geen gescheld, gevloek of geschreeuw, maar schade opnemen, bus op de wegzetten en doorrijden. Moet je eens in Nederland proberen, dan ben je uren en uren kwijt aan allemaal onzin. Het ongeluk is vrij duidelijk in dit geval, maar het geluk heb ik nog niet kunnen ontdekken, behalve dan dat we niet op mijn zijkant van de bus zijn gevallen, er zaten namelijk drie forse mannen naast me, haha.
In Phnom Phen nieuwjaar gevierd en veel niks gedaan samen met Joia en Filipe die ik had ontmoet in Ban Lung en die een dag eerder naar Phnom Penh en hetzelfde guesthouse waren gereisd De eerst avond van het nieuwjaar was geweldig. Super feestje voor ons guesthouse met allemaal gasten en cambodianen. Iedereen zeikenat en helemaal onder het babypoeder. Daarna nog naar de disco en heel laat en zaat in bed. De dagen erna voorla veel in de hangmat gelegen en films gekeken en een heerlijke salade gegeten in westerse stijl: sla, komkommer, tomaat, ei, koude spersiebonen, aardappel schijfjes, vis, olijven, paprika, wortel en een heerlijke pestodressing! Morgen vertrek ik dan echt naar Stung Treng en na een avond daar steek ik de grens over naar Laos. Ik denk ik eerst naar de plaats bekend als 4000 Islands en vandaaruit naar het noorden en de hoofdstad. Maar dat kan natuurlijk weer vrij makkelijk veranderen ;-)

Dat was het wel weer dacht ik zo. Het spijt me dat ik deze week geen nieuwe (of oude) insecten voor jullie heb en dat ik me niet meer uitgeleefd heb als Rambo met bommen en granaten, maar wie weet wat Laos allemaal brengt!

Dikke knuffel en blijf vooral reageren en mailen!!

Kevin

  • 17 April 2007 - 12:28

    Judith:

    Hey Kevin, moge het geluk met je zijn in Laos:-) Ondanks dat je je niet hebt kunnen uitleven en je planning door de war raakte, heb je toch weer een mooi verhaal kunnen schrijven! Ben benieuwd hoe je kansen zullen keren in Laos, veel plezier en een dikke knuffel!!!

  • 19 April 2007 - 08:29

    Heidi:

    Hoi Kevin! Tja, af en toe moet je een keer mazzel hebben hè : in de greppel is nog altijd beter dan over de kop. Maar of je moeder blij wordt van dit soort verhalen?! Je verhaal van iets kwijt zijn en weer terugkrijgen herken ik wel! Dat zit dan ook weer in de familie :+)... Hier is niet zoveel leuks te melden, of jawel toch wel. Bart had salarisonderhandelingen en die gingen te goed. Hij rijdt nu ongewild in een Mercedes! Hahaha, hij voelt zich zwaar ongemakkelijk en de hele buurt denkt dat hij directeur is geworden. Maar dat is niet zo hoor. Nou, de oproep om te blijven schrijven geldt ook voor jou. Want het is iedere keer weer feest als er een nieuw berichtje verschijnt! Dikke knuffel, Heidi

  • 19 April 2007 - 09:29

    Annette:

    Hoi Kevin, Het is erg leuk om weer iets van je te horen. Je zal je wel rot geschrokken zijn met die buszwieper. De salade is trouwens aardig in Sonja Bakker stijl. Ik denk dat ik die op het menu ga zetten.
    Veel plezier verder, en we zullen er een op je drinken tijdens de feestavond.

  • 21 April 2007 - 05:35

    Jolien:

    Leuk weer iets van je te lezen! Hier weinig nieuws te melden geloof ik...alles nog steeds prima! Oh, ja, Tijn en Olga krijgen een 4de kindje....hij zei al dat als ze met de kinderen naar Nederland gaan komen, hij ze op gaat stellen in rijtjes van 2...:-)!! Cool he?! Heb jij nog geen leuke Thaise ofzo aan de haak geslagen daarzo?! Niet lullig bedoeld ofzo, maar wanneer kom je eigenlijk weer terug? Dan doen we weer een witte wijn (of rode of rose..afhankelijk van het weer)-paprika chips avond!! Ik heb stiekem toch ook best veel te vertellen maar zal er niet je hele site mee vol gaan kliederen!!

    Knuffel en veel liefs!

  • 21 April 2007 - 15:05

    Lennard:

    Hee geluksvogel,

    Zo te horen weer een drukke en vermoeiende tijd achter de rug. Er zitten weer leuke foto's bij vooral van de watervallen en natuurlijk van het betere rallyrijden van die buschauffeur, maar goed die hebben ook van die spleetoogjes, zien ze een beetje minder door zullen we maar zeggen! Trouwens je bent al aardig bedreven in het scheuren over zandweggetjes, dat kan je bij thuiskomst van pas komen want pap en mam hebben een nieuwe auto gekocht. Het is zo'n soort SUV van Nissan dus mocht je alvast wat tips hebben voor de betere handrembochten dan mail dat maar door.

    Voor de verdere rest gaat alles hier zo wel zijn gangetje. Nog twee dagen lesgeven en dan moet ik me helaas weer eens door bijna twee weken vakantie zien heen te worstelen. Ja, balen altijd maar die vakanties in het onderwijs!HAHAHA. Heb gisteren nog met heren 3 meegetraind, was wel leuk. Met het voetballen gaat het ook wel ok, missen alleen onze vaste kleine, drukke thuishooligan Kevin. Maar ook zonder dat staan we nog steeds derde of vierde.

    Nog maar een paar daagjes en dan wordt je al een kwart eeuw jongen, mail even een telefoonnummer waarop ik kan bellen ( en hoe laat het bij jullie is anders dan sta ik je om half vier 's nachts proficiat te wensen, lijkt me ook niet echt een meesterlijk verjaardagscadeau ).
    Veel plezier verder nog en alvast een fijne verjaardag. Nog heel veel liefs van Nicole en dan tot volgende maand.

    Groeten Lennard

  • 22 April 2007 - 13:28

    Hey Kevin!:

    Superleuk om je even te spreken!!!! Heb nu eindelijk ook de foto's gekeken en ben heel jaloers op je ;) Hoe is het daar? Heb je al leuke vrienden gemaakt voor je verjaardag? Nog maar 2 nachtjes slapen (nouja, hier in ieder geval)... Heb je al weer een nummer? Let me know! Alvast veel plezier!

    Liefs monique

  • 22 April 2007 - 20:31

    TANTE ELS:

    HOI KEVIN,
    EVEN EEN REACTIE OP AL JOUW AVONTUREN.GEWELDIG WAT JE ALLEMAAL MEEMAAKT. GENIET ER MAAR GOED VAN WANT VOOR JE HET WEET BEN JE ALWEER THUIS.JAMMMER DAT JE ER NIET BENT MET JE VERJAARDAG MAAR VIEREN IN DEN VREEMDE LIJKT ME OOK TOF. VAN HARTE ALVAST, OOK NATUURLIJK VAN OOM THEO DIE JOUW AVONTUUR HELEMAAL ZIET ZITTEN. ALLEEN DAT GREPPELBUSJE LIJKT ME MINDER,BUT YOU ARE STILL ALIVE NIETWAAR.
    LIEVE KEVIN, FIJNE DAG, VEEL PLEZIER MET JE VRIENDEN EN GENIET ZE!!
    LIEFS TANTE ELS EN OOM THEO

  • 23 April 2007 - 22:04

    Remco:

    Kerel,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er wat extra speciaals van vandaag;)
    Gr. Remco

  • 24 April 2007 - 07:18

    Rinalda:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Tracteer jij vandaag op kakkerlakken in een lekker sausje?
    We hebben je wel gemist zaterdagavond in de Joffer. Het was toch wat stiller als anders. Gelukkig heeft je broertje ons gemis toch redelijk kunnen compenseren.
    Heel veel plezier en geniet er lekker van.
    Groetjes Rinalda

  • 24 April 2007 - 07:43

    Annette:

    Hallo Kevin, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Ben benieuwd wat voor verjaardagstaarten ze daar hebben. Maak je er een foto van?
    Ik wens je een heel fijne dag toe.
    Groetjes van Annette

  • 24 April 2007 - 08:16

    Eveline (Vinken):

    Hoi Kevin, proficiat met je 25e verjaardag! Eet een lekkere taart of hef het glas op een goede gezondheid. Je verhaal over 'geluk en ongelukken' maakte me wel iets ongerust. Dat hoort bij mijn leeftijd!
    Hier is het een aangename temperatuur voor het jaar(rond de 23 graden).
    Veel plezier vandaag - als je de kans hebt om dit ook daadwerkelijk vandaag te lezen - groetjes en tot ziens/hoors/of schrijfs. Eveline

  • 24 April 2007 - 10:11

    Moniek:

    He Kevin,

    Voor het eerst even snel je site doorgescand. Ziet er niet verkeerd uit!! Wat een heerlijkheid, geniet er maar van! En als je terugbent kunnen we even verhalen uitwisselen...

    Kus, Moniek

  • 01 Mei 2007 - 22:00

    Tante Petra :

    Hoi Kevin!
    Beetje laat, maar toch nog van harte!
    Leuk hoor, om als digibeet jouw verhalen vanuit de andere wereld te kunnen lezen!Je maakt wel van alles mee, genoeg om er een leuk boek over te schrijven! Aan het eten daar ben je kennelijk al gewend, lijkt me vreselijk om uitgerekend daar dagenlang ziek te moeten liggen in die hitte. Je foto's zijn ook de moeite waard en maken je verslag compleet! We wensen je nog een fantastische tijd toe!!! Groetjes uit de Douve Weienstraat/Eifel van tP en oSj

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kevin

Een vrijwilligerswerker die eigenlijk geen idee heeft waar hij aan begint.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 75828

Voorgaande reizen:

05 April 2010 - 31 Juli 2010

Vrijwiliggerswerk in Ghana

26 Februari 2007 - 25 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: