Tempels, stad, strand en weer terug naar de stad - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Kevin Vinken - WaarBenJij.nu Tempels, stad, strand en weer terug naar de stad - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Kevin Vinken - WaarBenJij.nu

Tempels, stad, strand en weer terug naar de stad

Door: Kevin

Blijf op de hoogte en volg Kevin

10 April 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo allemaal,

Er zijn weer een flink aantal dagen verstreken en er is weer meer dan genoeg gebeurd om een lang verhaal te schrijven. Voor diegene met weinig tijd (want hard aan het werk ;-) volgt eerst de korte management summary:

Angkor Wat bij zonsopkomst, prachtig. Eten met Cambodianen, dus weer een paar nieuwe insecten geprobeerd. Phnom Penh geweldige stad! Killing fields niet echt interessant, uitgezonderd de achtergrond informatie natuurlijk. Prison S21 en de film erover, bizar en soms huiveringwekkend. Sihanoukville voor drie dagen, zon, zee, strand en feesten. Goedkoopste kamer slechts 2 US dollar. Terug naar Phnom Penh, zelfde guesthouse aan het meer en prachtige zonsondergang. Geschoten met een AK47 en een granaat geworpen. Opwarmfeest voor Khmer nieuwjaar 14 april hartstikke gezellig.

Zo dan volgt hier de uitgebreide versie, voor bij het haardvuur zullen we maar zeggen.

Angkor Wat is inderdaad prachtig bij zonsopkomst, maar je bent er niet echt alleen, duizende toeristen proberen net als jij die ene prachtige foto te maken waarbij de zon opkomt tussen de torens, maar het is me gelukt! Daarna ben ik samen met Raam (dus niet Reim zoals ik eerst dacht) naar een van de andere tempels gegaan. Het was zeker mooi maar, na twee volle dagen Angkor raak je er toch een beetje op uitgekeken. In de avond met vrienden van Raam gegeten in Khmer stijl buiten een champignonkwekerij. Dat betekend een heerlijk stoofpot van rundvlees met groente en rijst, maar ook weer een paar nieuwe varianten van insecten. Deze keer een gigantische kakkerlak en eerlijk is eerlijk dat heeft me toch even wat aanmoediging van de vrienden gekost. Aan de andere kant het was echt lekker! Het zelfde gaat op voor de kleinere varianten van die avond. Na een half uurtje realiseer je je opeens dat je ze aan het eten bent als chips of borrelnootjes thuis, zonder er bij na te denken. s Avonds naar een discotheek geweest. Bij binnenkomst erg grondig gefoullieerd door een uitsmijter, hij wist in ieder geval zeker dat ik geen XTC in mijn boxershort had, haha. Muziek was goed zelfs naar westers maatstaven tot na een uurtje opeens Camboidaanse love songs gedraaid worden voor meer dan een half uur en iedereen met een vriendin rustig gaat dansen. Ik voelde me meteen weer 10 jaar jonger en op een schoolfeest voor de onderbouw! Voor de rest een zeer geslaagde avond.
De dag erna vertrokken naar Phnom Penh in een normale bus en over normale wegen. Ik moet zeggen dat ik Phnom Penh de leukste stad vind die ik tot nu toe heb gezien. Ik heb een perfect guesthouse aan de rand van het Boeng Kak meer, met iedere avond lekker loungemuziek, genoeg hangmatten om heerlijk in te lezen, gezellige en relaxte gasten en een prachtige eigenares achter de bar. Ben dus een paar dagen gebleven. Overdag de gevangenis S21bezocht. Dat was de belangrijkste gevangenis van het Rode Khmer regime. Ik wist al dat er meer dan 2.000.000 cambodianen zijn vermoord door het regime van Pol Pot, maar als je dan ziet wat er aan vooraf ging in deze gevangenissen, dan dringt het aantal pas echt door. Temeer omdat er meer dan genoeg verhalen zijn over broers en zusters die elkaar veraden, over kinderen die hun eigen vader executeren en martelen. En dat is maar dertig jaar geleden. Iedereen hier in Cambodia heeft op zijn minst een of twee familieleden verloren. Indrukwekkend dus. Daarentegen vielen de killing fields wel erg tegen, er is niet heel veel informatie en het wordt beheerd door een comercieel Japans bedrijf. Er is gewoon niet veel te zien.
De dag erna het paleis bezocht, wat erg veel lijkt op het Grand Palace in Bangkok, maar dan net iets minder goed onderhouden. Heb die trip gemaakt met een Nederlander genaamd Jan Pieters. Soms is het wel even lekker om een tijd lang Nederlands te kunnen praten, over werk en studie en wat er zoal gebeurd in Nederland. Na drie dagen ben ik naar Sihanoukville, de grote badplaats in Cambodia. Heb daar in de meest eenvoudige kamer geslapen die je je maar kunt voorstellen. Een hok van spaanplaat van nog geen 5 vierkante meter met een matras, muskietennet, een ventilator en een lamp, thats it. Maar het koste ook maar twee dolar per nacht en het was direct aan de zee op het strand dus.... Bovendien je kon daar niet veel slapen omdat er tot een uur of vier harde muziek werd gedraaid en spaanplaat nu eenmaal niet een van de beste isolatiematerialen is! Was wel erg gezellig, na twee dagen twee Canadezen (Rob en Todd) tegengekomen die indelfde bus zaten van Bangkok naar Siem Reap. Met hen ben ik twee dagen later terug geaan naar Phnom Penh. Ik heb daar een nationaal natuurpark bezocht, maar er was niet veel meer te zien dan Mangrove bossen in het brakke water van de delta en een baby aapje met een touw om zijn nek bij een klein lokaal dorpje. Ze hebben ook een vrij aparte manier van vissen, gooi wat dynamiet in het water, zorg dat je ver genoeg weg bent voor de explosie en ga daarna terug en je kunt zo alle dode vissen oppikken die naar boven komen drijven. Het schijnt heel effecient te zijn, maar is natuurlijk funest voor alle andere dieren in en op het water. Twee dagen geleden weer terug gekomen naar Phnom Penh naar hetzelfde guesthouse. Die avond lekker op het terras aangeschoven bij een cambodiaanse BBQ met heerlijke rooie wijn en familie van de eigenaar/eigenares. Was erg geslaagd, maar iets teveel van de rooie wijn gedronken, tenminste dat vond ik de dag erna toen ik gewekt werd door Peter de tuktuk driver omdat ik al een half uur telaat was voor mijn afspraak met hem. Ben die dag naar de kapper gegaan en daarna naar de shooting range. Ik heb daar geschoten met een AK47 ofwel een Kalasnikov en ik heb een granaat geworpen. Het geweer was echt vet!!! Ongeloofelijk hoeveel power in zon geweer zit! Eerst schiet je kogel voor kogel, maar halverwege (30 kogels) gaat het geweer op automatisch. Op dat moment kun je niet eens meer mikken op het target, het is moeilijk genoeg om het gewoon recht te houden terwijl je schiet. Geweldig om een keer gedaan te hebben. De granaat was ook gaaf maar ook heel kort. Je trekt de pin eruit, gooit het in het midden van een vijver en na vier seconden BOEM. Je ziet het water opspatten en je voelt de schokgolf aankomen door het water en in de grond onder je voeten. Maar het is ook dertig dollar weggooit in diezelfde vier seconden. Maar goed dat was nu echt een once in a lifetime opportunity en heel gaaf.
Gisteravond een opwarparty voor het nieuwjaar gehad, geweldig feest op het kleine pleintje voor het guesthouse met gratis drank voor iedereen die mee wil feesten, Cambodjaans of buitenlander maakt niks uit, en een mix van cambodiaanse muziek en westerse muziek. Ohhja bij mijn volgende tuinfeest moeten jullie niet raar opkijken als ik opeens kom aanzetten met een bus talkpoeder en het in iedereens gezicht en haar smeer, dat heb ik geleerd van hier. Schijnt een normaal gebruik te zijn in Cambodja maar ook in Thailand heb ik gehoord. Aan het einde van het feest was iedereen krijt wit, maar dat was weer geen probleen omdat er een tuinslang in de buurt was. Dus na een half uur is iedereen kompleet door en door nat. Ik ben benieuwd naar het echte nieuwjaarsfeest de 14de!

Dat was het wel zo’n beetje denk ik. Ik moet zodadelijk mijn visa voor Laos ophalen en vertrek morgen of misschien de dag er na naar Ban Lung in het meest noordoostelijke deel van Cambodja en van daaruit naar Laos. Ik weet nog niet exact wat ik daar ga doen, maar dat zie ik wel als ik er eenmaal ben. Tja plannen en voorbereiden is nooit een van mijn sterkste kanten geweest denk ik.

Lieve mensen wederom bedankt voor alle reacties en tot de volgende mail vanuit Laos!!

Dikke knuffel,

Kevin

  • 10 April 2007 - 12:02

    Lonneke:

    ha Kevin,

    IK BEN JALOERS!!! haha
    nee echt waar hoor!
    geniet ervan.

    xxx Lonneke

  • 10 April 2007 - 15:49

    Thom:

    hey kevin,

    altijd weer mooi om het verhaal en je ervaringen met insecten te lezen. het gaat je nog steeds goed af allemaal, zo te horen he. ben je de rambo aan het uithangen daar, met je granaten?? maar goed ik kijk weer uit naar je volgende verhaal. het ga je goed verder....

    groetjes thom

  • 10 April 2007 - 16:03

    Mike Engelberts:

    Hey Kevin!!
    Ik heb net via Thom, deze site doorgekregen. Dus ja hoogste tijd voor een berichtje!
    En hoe bevalt het je daar?? Volgens mij behoorlijk goed he!
    Maarre, met een AK47 geschoten? Granaat geworpen?? Je bent toch niet een of andere Tamil-Tijger geworden?? Hahaha.
    Ik ga zo eens je foto's bekijken, en dan zal ik eerstdaags wel weer een reactie achterlaten hierzo.
    Take care!!
    Adios amigo!!
    Groetjes van Mike

  • 10 April 2007 - 16:05

    Sanne:

    Hey Kevin,
    Super om al deze verhalen van je te lezen, lijkt me echt prachtig wat je daar allemaal meemaakt! Als je terug bent moet je maar eens een etentje en feestje houden in Cambodja-stijl, dan weten we pas echt hoe geweldig t daar was..
    Heel veel plezier nog en geniet er nog van!!
    XXX
    Sanne

  • 10 April 2007 - 17:09

    Harm:

    Hey Kevin,
    nog veel plezier verder.
    Leuk om weer iets te lezen van je.
    Harm.

  • 11 April 2007 - 08:14

    Heidi:

    Ha Kevin! Nou, ik weet niet wat er mis gaat met de e-mailalerts als je een nieuw berichtje (nou ja, berichtje?) plaatst, maar ik krijg 'm niet in ieder geval. Dus ik blijf gewoon zo af en toe checken. :+) Want ik ben wel hard aan het werk (ahum), maar ga toch voor niet voor de management summary! Jij bent nu in het gedeelte van de wereld (Cambodja en Laos) wat de droomwens is van Bart en mij. Dus wij zijn stinkend jaloers op je. De komende vijftien jaar zal er bij ons wel niks van komen met de kleine op komst, dus als je terugkomt willen we alle foto's zien en verhalen horen hoor! Die kakkerlak, dat vind ik echt moedig! Ik heb laatst zoiets gezien bij 'wie is de mol...?' en ik moet eerlijk zeggen : getver! Vorige week woensdag was ik met een collega van mij nog even bij oma. Want ik moest bij het ABP zijn en dat is natuurlijk bij oma om de hoek. Het was erg gezellig, het maakt haar helemaal niet uit wie erbij is: over vroeger kletst ze toch wel honderduit! Het talkpoeder lijkt me nog wel een leuk idee voor de bruiloft van mijn baas van vrijdag a.s.. Strooien we daarmee in plaats van rijst! ;+) Zeggen we gewoon : Thaise traditie! Blijf genieten en verhalen schrijven hè? Groetjes en een dikke knuffel, Heidi
    PS bij het volgende feestje waar gedanst wordt, wil ik wel mee :+)

  • 11 April 2007 - 19:19

    Lieve Kevin,:

    Leuke samenvatting ;) Hoop dat je nog steeds geniet. Wanneer ben je terug? Hier alles goed. Hard aan de stage. Veel liefs, monique
    ps we hebben je gemist met de verjaardag van Judith!

  • 11 April 2007 - 19:39

    Judith:

    Heeeeeej Kevin, leuk om weer van je te lezen en zo te zien heb je t naar je zin! Verder sluit ik me aan bij Monique gheghe ;-) liefs!

  • 13 April 2007 - 07:43

    Lennard En Nicole:

    Hee Rambo,

    Wij maar denken dat onze Kevin een flinke culturele reis aan het maken is in het Verre Oosten zit die met bommen en granaten vissen op te blazen en alle insecten van de Thaise rimboe op te eten. Het ga je goed jongen, groeten Lennard en een dikke kus van Nicole!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kevin

Een vrijwilligerswerker die eigenlijk geen idee heeft waar hij aan begint.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 75825

Voorgaande reizen:

05 April 2010 - 31 Juli 2010

Vrijwiliggerswerk in Ghana

26 Februari 2007 - 25 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: