First impressions of Ghana - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Kevin Vinken - WaarBenJij.nu First impressions of Ghana - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Kevin Vinken - WaarBenJij.nu

First impressions of Ghana

Door: Kevin

Blijf op de hoogte en volg Kevin

07 April 2010 | Ghana, Kumasi

Hallo allemaal,

Hier dan mijn eerste bericht uit Ghana. Ik denk dat ik dezelfde stijl aan houdt als in Azie. Chronologisch dus, lekker makkelijk en overzichtelijk ;-). Maar voordat ik begin alvast bedankt voor alle reacties. En dan staat er nog geen eens een verhaal op de site!!

We zijn precies op tijd vertrokken vanaf schiphol nadat we met zowel mijn familie als die van Fenna hebben gegeten. De vlucht was super ik heb eindelijk Inglorious Bastards kunnen kijken! Uiteraard heb ik ook nog even de snelcursus “Ervaar Ghana” gelezen. Het mooie van dat boek is dat de eerste pagina beschrijft hoe de aankomst op Accra is. Warm, klam en met een vleugje kerosine en dat klopt precies, het was maar 28 graden! Nadat we eindelijk door de douane waren stond brother Theddy ons op te wachten. De immigration officer wilde perse een adres hebben waar wij verbleven en aangezien we dat niet wisten (zover de goede voorbereiding) hebben we maar het adres van het eerste de beste guesthouse opgeschreven. So far so good. We hebben de eerste nacht geslapen in Accra bij de Maristen broeders. Het was beter dan ik verwachte maar in de douche kwam ik wel meteen mijn eerste Ghanese huisgenoot tegen een mooi grote Afrikaanse kakkerlak. Voor de rest hebbgen we als eerste avondmaal natuurlijk rijst met kip gehad geheel volgens verwachting maar ook lekker. De volgende dag hebben we een Ghanese simkaart gekocht en vanaf nu kunnen jullie me dan ook bereiken op: +233547775651

Diezelfde dag zijn we naar Kumasi vertrokken naar ons gastgezin met een luxe touringcar die niet zou mistaan in Nederland inclusief airco. Hoewel de weg naar Kumasi voor een groot deel geasfalteerd is zijn er ook stukken bij die ik er iets anders uit zien. Een rotonde is niks meer dan een grote hoop zand op een kruising van een zandweg. Omdat het die nacht geregend had zijn alle kuilen natuurlijk gevuld met water. Na 4 en een half uur zijn we aangekomen in Kumasi. Het is er zoals verwacht: druk, druk en overal staan bouwvallige huisjes en kraampjes waar werkelijk van alles verkocht wordt. Het grappige is dat de geuren me heel erg doen denken aan Azie. Ook het getoeter van de auto’s, het geschreeuw en de lak aan verkeersregels komen overeen net als de temperatuur trouwens. Ons gastgezin woont in het industrie gedeelte vlakbij de Guiness bier brouwerij. Voor de liefhebbers er schijnt een rondleiding met proeverij geregld te kunnen worden ;-). Het gastgezin waar we verblijven is heel erg aardig en we hebben alles wat ik op gehoopt had. Een mooi bed, klamboe, douche en ventilator. In de keuken/woonkamer is een tv en aangezien ze hier voetbal gek zijn hebben we de wedstrijd Barcelona Arsenla gekeken met vader Jozef en de rest. Op de foto’s zien jullie Rita en Godfred. Rita zorgt voor ons gedurende het verblijf en is onze gids voor de eerste paar dagen. Ze kookt voor ons en haar enige taak is om te zorgen dat het ons aan niks ontbreekt. Het is soms wel ongemakkelijk om een huissloofje te hebben, maar that’s the way it go’s I guess.

We zijn vandaag (woensdag) voor het eerst Kumasi in geweest met de Troto. De troto zijn lokale groepstaxi en zijn hele nieuwe en hele oude mini busjes. Uit de schuifdeur hangt een man die roept waar de troto heen gaat en als je mee wilt dan laat je dat weten aan hem door te zwaaien.Je zegt waar je heen wilt en dan betaal je. Een ritje met de troto kost meestal minder dan een klein flesje water naar mijn werkplek nog geen 15 eurocent (30 pesos). Bij het straatkinderproject zag ik hoe klein de wereld is, want er werkt een Nederlandse meid uit Uden (of all places!!). Hanneke Nooijen en ze schijnt in de Udense koerier gestaan te hebben.

@ Judith: ken jij haar? Ze is 27, lang en stottert nogal behoorlijk. Ik herkende direct het Nederlandse accent en toen ik met een IBN pen aan kwam zetten was dat wel even vreemd maar ook heel grappig.

Ik heb niet veel van de straatkinderen gezien omdat het vakantie tijd was??? Sinds wanneer hebben straatkinderen vakantie? Ze gaan toch niet naar school of werk? Maar goed daar kom ik waarschijnlijk vanaf morgen achter, dan ga ik iedere dag met een ander deelproject meelopen en daarna beslis ik waar ik mijn tijd aan ga besteden. Uiteraard meer hierover in mijn volgende verslag. We zijn ook nog naar het project van Fenna geweest en volgensmij vindt zij het daar helemaal geweldig. Zij gaat zich bezig houden met 15 babies in een ruimte van evenveel vierkante meters. Laat ik het zo zeggen het is een beetje onnederlands allemaal. Ik zou er binnen een uur gek worden van het gehuil en geschreeuw maar Fenna lijkt mij er geknipt voor en ze heeft er zin in! Ieder zijn specialiteiten dat blijkt maar weer.

Heel kort nog de eerste indrukken: Warm, Gastvrij, Armoede, Druk en bovenal Puur. De verhalen zijn tot nog toe allemaal waar.

Ik heb het ontzettende naar mijn zin en geniet van elk moment zoals miuj door jullie allemaal gezegd is. Vanaf morgen begin ik met werken en wie weet wat er dan allemaal gaat gebeuren.Nogmaals bedankt voor alle reacties en tot snel!

Kevin

  • 07 April 2010 - 15:59

    Xandor:

    Hi Kevin,

    Leuk om je eerste indrukken van het land zo te lezen! Veel plezier en succes de komende tijd!

    Ciao,

    Xandor

  • 07 April 2010 - 16:14

    Ron Jetten:

    He Kerel, leuke eerste dag zo te horen. Maakt toch altijd veel indruk zoiets te lezen, zien en horen; ook al ben je er zelf in levendelijve niet aanwezig ;)! Wat is de planning van de komende week? Wat is de taal wat je spreekt met het gastgezin, Engels? Wat is typisch Ghana? Paar vraagjes maar die zullen in de volgende update wellicht verder uitgediept worden. Veel plezier en suc6 verder. Greetz Ron

  • 07 April 2010 - 16:15

    Layla & Thom:

    Eeej Kevin,

    Fijn om te horen dat je een goede reis hebt gehad en heelhuids bent aangekomen. Wat wij zo lezen ziet het er allemaal goed uit, een brouwerij naast de deur :D Jij gaat je wel vermaken daar...

    We wachten op je volgende verhaal :D!!!

    Dieke poen Layla & Thom

  • 07 April 2010 - 17:31

    Annette, Harm, Tim, :

    Wauw, dat is snel.. We hebben je nog maar net gedag gezegd en dan ben je alweer in de lucht. Fijn dat het je zo goed bevalt. geniet maar veel, dan doen wij het van je verhalen!! alle goeds van ons

  • 07 April 2010 - 17:42

    Lonneke:

    Ha die Kevin,

    hartstikke goed dat je weer op reis bent! Super! Heel veel plezier, geniet ervan!

    groetjes Lonneke

  • 07 April 2010 - 19:27

    Caroline:

    Hoi Kevin,

    Hartstikke leuk om je verhalen te lezen.

    Geniet ervan!!

    Groetjes Caroline

  • 07 April 2010 - 19:41

    Ralf:

    Klinkt en ziet er allemaal heel herkenbaar uit! Nigeria is zoals ik verwachtte een ander land met dezelfde cultuur, gewoontes, dieren, stank, geluidsoverlast! :-) Maar toch is het super gaaf en ben ik helemaal niet jaloers om je foto's te zien...

    Vraagje: doet Rita ook je was zoals je gehoopt had?

    Geniet ervan jongen!

    Ralf

  • 07 April 2010 - 20:26

    Bram Van De Pas:

    Ha Kevin,

    Goed om te horen dat de reis goed bent aangekomen, veel plezier daar!

  • 07 April 2010 - 20:26

    Lennard:

    Hee Brother in Ghana. Blij om te horen dat je goed aangekomen bent. Ben benieuwd hoe het vrijwilligerswerk met die straatkinderen gaat bevallen. Als je er te weinig hebt ivm vakantie??? dan stuur ik wel een paar lastige kinderen van het Bernardinuscollege naar de sloppenwijken van Ghana, kun jij ze daar bezig houden! Veel succes en plezier verder,

    groeten Lennard

  • 07 April 2010 - 20:27

    Bram Van De Pas:

    Ha Kevin,

    Leuk om je eerste ervaringen te lezen, veel succes en plezier!

    Gr,
    Bram

  • 08 April 2010 - 01:41

    Job:

    Ik herken wel wat je bedoelt met bepaalde dingen die vergelijkbaar zijn met Azie als ik die foto's zie.
    Aan Rita wen je erg snel; geloof me. Ik heb hier al stress als mijn huishoudster een dagje vrij heeft :D.

    Laatste vraag: Wie is Fenna trouwens? Heb ik wat gemist?

    Succes daar...
    Job

  • 08 April 2010 - 06:56

    Anemone:

    Leuk, die eerste indrukken. Geniet ervan!!

  • 08 April 2010 - 07:29

    Rinalda:

    Hoi Kevin,
    Geweldig dat je weer op reis bent. Ik geniet van je verhalen en de foto's.
    Ik vind het geweldig dat je zoiets doet maar ik mis je wel in de kantine.
    Heel veel plezier en succes en een dikke zoen.
    Rinalda

  • 08 April 2010 - 07:46

    Suus:

    Hé Kevin,

    klinkt goed allemaal, geniet er maar van !

    Suus

  • 08 April 2010 - 08:58

    Jesse Linssen:

    Hey Kevin,

    Ik wist niet eens dat je weg ging! Erg leuk om je verhaal te lezen. Heel veel plezier en succes daar!

    Groet,

    Jesse

    Ps. Wie is Fenna?
    Ps2. Ik vind Guinnes niet lekker

  • 08 April 2010 - 11:58

    Karin:

    Hoi Kevin,

    Wat super om te lezen dat alles goed gaat. Je kent het spreekwoord he: een goed begin is het halve werk. Dus nou, laat de rest van de tijd maar komen!

    Groetjes Karin

  • 08 April 2010 - 17:44

    John En Jose:

    Hoi Kevin,

    Wat leuk om andere verhalen te horen uit Ghana en nog mooier fot's etbij van onze Fenna.
    Ik wist ook niet dat straatkinderen vakantiedagen hadden!!
    Neem het er nog maar even van..voor je je talenten op hen los moet laten.
    Goed om te lezen dat je zo geniet en bedankt voor de foto's van onze kip!!
    P.S. Er is een columnist aan je verloren gegaan.

  • 08 April 2010 - 18:38

    Joke Schellekens:

    hoi Kevin

    Ik heb je verslag gelezen, ik waan me bijna in Afrika. Heel leuk.
    Heel veel groeten

    Joke Schellekens

  • 08 April 2010 - 18:50

    Richard:

    Hey Kevin,
    Klinkt heel indrukwekkend allemaal!! We kijken er naar uit om jullie op te komen zoeken! Heel veel plezier en succes en dikke knuffel voor Fen! We kijken uit naar je volgende verslag..
    Groetjes.

  • 08 April 2010 - 21:27

    Oom Math.:

    Met onze Ghanese werkster gesproken;in de steden in Ghana hebben ze veel meer last van muskieten dan op het platte land,dus ga de jungle in!
    Is de Ghanese kakkerlak even lekker als de Thaise? Heb je hem gefrituurd?
    Azië is niet te vergelijken met Afrika toch?
    Kevin:geniet ook van dit wereld-deel

  • 09 April 2010 - 09:44

    Annelous:

    Ha Kevin!

    Echt gaaf dat je weer op pad bent gegaan! Geniet ervan!

    X

    Annelous

  • 10 April 2010 - 10:08

    Judith:

    Heej kevin!
    Super om te lezen, fijn dat je het naar je zin hebt. ik ben benieuwd naar t vervolg.
    Hanneke Nooijen zegt mij niks....kent ze mij wel? hihi
    veel plezier en een dikke knuffel!

  • 11 April 2010 - 18:58

    Monique:

    Hi Kevin! Leuk om te lezen en gelijk foto's te zien! Wel jammer dat jij niet met 15 babies gaat werken, daar had ik ook wel foto's van willen zien! Kijk uit naar je volgende update! Liefs Monique

  • 13 April 2010 - 08:57

    Astrid Kokmeijer:

    Ha die Kevin,
    Goed om te lezen dat het je voor de wind gaat. Ben echt jaloers! Wens je een geweldige tijd en blijf je website volgen. Enjoy!
    Tot de volgende keer,
    Astrid

  • 13 April 2010 - 12:24

    Hans Trienekens:

    Hey Kevin, zo, je web;log gevonden en meteen kunnen lezen over je eerste ervaringen. Helemaal een Ghanees welkom en erg leuk om je daar op de bank te zien zitten met Godfred en Rita, herinner je ze nog van de video van de groepsreis van afgelopen jaar. Goed om te lezen dat het allemaal indruk op je maakt en dat je je er erg prettig bij voelt. Nu maar eens kijken wat er met de straatkinderen gaat gebeuren. Doe de groeten aan Br. JOhn. Geniet ze daar en tot lezens, groeten, hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kevin

Een vrijwilligerswerker die eigenlijk geen idee heeft waar hij aan begint.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 75838

Voorgaande reizen:

05 April 2010 - 31 Juli 2010

Vrijwiliggerswerk in Ghana

26 Februari 2007 - 25 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: